Prije mjesec dana, tačnije 19. juna, pušten je u saobraćaj most Gunja–Brčko za vozila nosivosti do 3,5 tone. Most je bio zatvoren četiri mjeseca – osim za pješake i bicikliste – nakon što su tokom rutinske kontrole u februaru otkrivena oštećenja na dva noseća stuba.
Interventna sanacija predstavlja samo privremeno rješenje, budući da zabrana teretnog saobraćaja, uvedena još u januaru 2019. godine zbog nepovoljnih rezultata ispitivanja na zamor materijala, narušene statike i smanjene nosivosti, i dalje ostaje na snazi. Kamioni i autobusi moći će ponovo prelaziti most tek nakon potpune rekonstrukcije. Međutim, kako saznajemo, sanacija u prvobitno planiranom obimu ipak neće biti moguća, jer je ustanovljeno da je most, izgrađen još u vrijeme Austro-Ugarske, u znatno lošijem stanju nego što se očekivalo.
Nakon što je prošle jeseni proveden tender, a na osnovu sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Savjeta ministara BiH, Hrvatske ceste su s Ministarstvom komunikacija i prometa BiH potpisale ugovor o izradi projektne dokumentacije za obnovu mosta preko Save između Gunje i Brčkog. Kako su nas ranije ove godine obavijestili, posao je povjeren Zajednici ponuđača: Urbane ideje d.o.o., Građevinski fakultet Univerziteta u Zagrebu, BBD d.o.o. i Consilium Electra d.o.o. Troškovi izrade projektne dokumentacije, u iznosu od 144.480 eura, finansiraju se ravnomjerno – po 50 odsto obje države. Rok za završetak dokumentacije bio je 180 radnih dana. Da li je dokumentacija završena, kada se očekuje raspisivanje tendera za izbor izvođača radova i koliko bi okvirno mogla trajati opsežna sanacija mosta, pitanja su koja smo uputili Hrvatskim cestama.
„Rezultati istražnih radova, vizuelnih pregleda specijalizovanim vozilom i laboratorijskih ispitivanja materijala pokazali su da je most u veoma lošem stanju“, ističu iz Hrvatskih cesta i podsjećaju da je most teško oštećen tokom rata devedesetih, a zatim više puta popravljan. Na osnovu analize nosivosti, sprovedene probnim opterećenjem, nosivost mosta je u januaru 2019. ograničena na laka teretna vozila, a istovremeno je ograničena i brzina kretanja vozila. U odgovoru listu Glas Slavonije navodi se da je novo ispitivanje pokazalo veoma loše stanje statičkog sistema glavnih nosača i stubova. Na kritičnim tačkama izvršena je hitna sanacija, koja je omogućila saobraćaj vozilima mase do 3,5 tone.
Optimalno rješenje
U Hrvatskim cestama naglašavaju da pitanje obnove mosta i dalje ostaje otvoreno jer je stanje konstrukcije lošije nego što se očekivalo. „To znači da prilagođavanje mosta savremenim propisima o opterećenju nije izgledna opcija, jer bi za takav zahvat praktično bilo potrebno izgraditi novi most“, pojašnjavaju. Zbog toga nastavljaju tehničku analizu mosta, u nastojanju da što prije pronađu optimalno rješenje koje bi omogućilo saobraćaj težih vozila u razumnom roku. Pritom, napominju, neophodna je koordinacija s kolegama iz susjedne države, u skladu sa sporazumom iz 2020. godine između Vlade RH i Savjeta ministara BiH o održavanju i rekonstrukciji drumskih mostova na državnoj granici.
„Postoji mogućnost raskida postojećeg ugovora o projektovanju i pokretanja novog javnog poziva za izradu projektne dokumentacije koja će biti prilagođena realnim mogućnostima. U svakom slučaju, uz puno razumijevanje stručnjaka s obje strane granice, trudimo se da most što prije osposobimo za siguran saobraćaj – u okvirima onoga što ovaj veteran od mosta još može podnijeti“, zaključuju iz Hrvatskih cesta.
Privreda trpi zbog ograničenja
Zabrana teretnog saobraćaja traje već šest i po godina i ozbiljno pogađa stanovništvo s obje strane rijeke Save, naročito privrednike iz BiH koji svoju robu izvoze u Evropsku uniju. Oni se suočavaju s brojnim problemima u transportu i dodatnim troškovima zbog potrebe korišćenja alternativnih graničnih prelaza.
Privrednici traže novi most
Do najbližeg graničnog prelaza u Orašju, koji je postao preopterećen nakon zatvaranja mosta Gunja–Brčko za teški saobraćaj, kamioni s robom moraju dodatno prelaziti više od 30 kilometara u jednom pravcu. Zbog toga brčanski privrednici sve glasnije zahtijevaju izgradnju novog mosta – koji bi, za razliku od postojećeg prelaza, bio izgrađen izvan gradskog jezgra, kod brčanske obilaznice, gdje se nalaze poslovne zone i kompanije. Novi most, kako ističu, otvorio bi im pristup ključnim saobraćajnim koridorima prema Evropskoj uniji, posebno nakon što se Brčko poveže s Tuzlom auto-putem.
Izvor: Glas Slavonije