Najveći poslovni skup dijaspore u Bosni i Hercegovini BHdiaFor okupio je u Brčko distriktu BiH više od 80 učesnika iz naše zemlje i inostranstva. Deveto izdanje Biznis foruma bh. dijaspore, održano uz podršku Vlade Sjedinjenih Američkih Država putem USAID projekta „Diaspora Invest“, pružilo je priliku za stimulisanje investicija i uspostavljanje poslovne saradnje između domaćih kompanija i onih kojima rukovode ili u kojima rade članovi bh. dijaspore.
Pod sloganom „Investicija u siguran rast” omogućeni su direktni B2B susreti te predstavljena je bogata ponuda brčanskog kraja. Zaključeno je da ovo područje ima izrazito veliki razvojni potencijal i idealna je destinacija za ulaganja iz dijaspore.
USAID je kroz projekat „Diaspora Invest” uspostavio grant program za podršku preduzećima, a o uspješnoj saradnji i rezultatima ovog projekta govorila je Emily Coffman Krunić, zamjenica direktorice misije USAID-a u BiH.
„Ova partnerstva su odraz naše zajedničke vizije, opredjeljenja i odlučnosti da radimo na stvaranju ambijenta u kojem svi u BiH, jednako kao i dijaspora, imaju priliku da ostvaruju svoje ambicije i da zajednički napredujemo. Brčko distrikt BiH je primjer drugima i već sada su svjedoci povećanih ulaganja u lokalnu zajednicu. USAID je jedna od prvih organizacija koje su prepoznale potencijal bh. dijaspore. Proteklih sedam godina neumorno smo radili te osigurali podršku za preko 200 startupa i firmi iz dijaspore koje su u ranim fazama svog poslovanja. Ta privredna društva su generisala preko 2.800 radnih mjesta u 74 grada i mjesta, od čega je značajan broj u nerazvijenim područjima. Preko tri četvrtine njihovog plasmana je na tržišta Evropske unije i Sjeverne Amerike“, izjavila je Coffman Krunić.
Forum je otvorio gradonačelnik Brčkog prim. dr. Zijad Nišić, koji je istakao da ovaj događaj treba da bude mjesto s kojeg će početi konstruktivnija saradnja za smanjivanje distance između dijaspore na sedam kontinenata svijeta i Brčko distrikta BiH.
„Brčko kao partner može da ima velike koristi od dijaspore i ne treba da budemo sebični, nego da im osiguramo ambijent kako bi oni implementirali svoj kapital, znanje i iskustvo. Svaki peti zalogaj u BiH je ono što nam daje dijaspora jer statistički od 20 milijardi budžeta BiH, čak 4 milijarde dolazi od transfera dijaspore. Zbog toga je važno da institucije ustanove ministarstvo dijaspore koja bi bila dio zakonodavne vlasti. Kad bismo išli tom analogijom, trećina poslanika u našoj skupštini bi bila iz reda dijaspore. Zamislite kolika bi to bila snaga, inovacija, implementacija iskustava, znanja i radnih navika u inostranstvu i da oni oblikuju ne samo život lokalne zajednice, već i svoj život i karijere. Neki su to nazvali ‘porez na domovinu’. Oni su u svakom pogledu jednaki sa građanima BiH“, kazao je Nišić.
Da dijaspora ima neizmjerni značaj za naše društvo i privredu istakao je na početku skupa Miroslav Geljić, šef Odjeljenja za evropske integracije i međunarodnu saradnju u Vladi Brčko distrikta BiH.
„Kao dokaz naše opredijeljenosti da radimo na uspostavi i unapređenju saradnje s našim iseljenicima jest i izrada strateškog dokumenta usmjerenog na privredni razvoj, pružanje usluga, poticanje investicija i stvaranje povoljnih uvjeta za poslovanje i povratak naših iseljenika u matičnu sredinu“, kazao je Geljić.
Brčko distrikt BiH je prošle godine uveo registar dijaspore koji služi kao ključna tačka za povezivanje iseljenika s njihovim korijenima. Svi oni su pozvani da se upišu u registar. Učesnicima skupa prikazan je promotivni video te najavljena izgradnja poslovne zone Studen Business Center, koja će zapošljavati više od hiljadu ljudi.
O načinima i metodama uspostavljanja saradnje sa dijasporom, kao i naporima lokalne vlasti, ali i državnih institucija, slušali smo na panelu „Kako uspostaviti uspješnu i dugoročnu saradnju sa dijasporom“, a neprocjenjiva iskustva na ovom polju podijelili su direktori kompanija podržanih kroz dijasporske investicije.
Redžo Muratović, stručnjak na čelu ILUM Industrijskih rješenja, koja osim u BiH svoje poslovnice ima i u Austriji i Sloveniji, već 30 godina živi u Austriji, a nedavno se odlučio udružiti snage s kolegom i investirati u otvaranje kompanije u našoj zemlji.
„Ljubav prema domovini nas je potakla na razmišljanje, a uz sve informacije koje smo dobili, shvatili smo da ima dosta potencijala, vidjeli smo mnogo pozitivnih stvari. Imamo dobar poredak jer smo otvorili firme u Austriji i Sloveniji i vidjeli da je jako jednostavno u Brčkom riješiti sve neophodne korake za registraciju, čak i za strane državljane. Svakog mogu ohrabriti, posebno one koji duže vrijeme razmišljaju, da poduzmu taj korak, jer je jako jednostavno i ima mogućnosti za uvezivanje, za izvoz na evropsko tržište, za podsticaje i sredstva“, poručio je Muratović, čija kompanija ima klijente u Njemačkoj, Belgiji, Holandiji…
Govoreći o podsticajima koji se investitorima nude u Brčko distriktu BiH, mentoringu i mogućnostima za mlade ljude, poručeno je da Brčko distrikt BiH nije samo poznato po najvećem broju ljudi koji žive van granica BiH, već i kao primjer dobrih investicija.
„Ono što Brčko može da ponudi dijaspori je sektor poljoprivrede koji se najviše razvija na ovim prostorima, svakako i sektor proizvodnje, a generalno BiH, dijaspora je zainsteresovana za razne sektore, od metaloprerađivačke industrije, do drvnog sektora, do svih drugih oblasti kojima Bosna i Hercegovina raspolaže, tako i turizam i solarna energija, ekološki projekti“, istakao je direktor Agencije za unapređenje stranih investicija u BiH (FIPA) Marko Kubatlija.
Na info sesiji USAID Diaspora Investa predstavljen je program dodjele bespovratnih sredstava putem Investicijskog fonda za dijasporu Brčko distrikta BiH, a dodatna prilika za umrežavanje pružena je u večernjim satima kroz „Networking fair”.
Drugog dana Foruma održane su radionice sa ekspertima i eksperticama iz bosanskohercegovačke dijaspore o značaju povratka investitora u Brčko, kao i potrebi za dodatnim brendiranjem za podizanje BiH na viši nivo na globalnoj sceni. U ulozi predavača bili su Edževit Mešalić, osnivač i direktor ECKOO PTY LTD te osnivač Fondacije Laila, Nikola Krivokapić, osnivač NK Grupe, i Leyla Mattison, osnivačica i direktorica Beyond Branding Agency.
Izvor: Vlada BD